Jan 14, 2013

Bersenam



Assalamualaikum,

Dalam usaha aku utk memperbanyakkan aktiviti bersenam, aku telah menetapkan setiap Isnin dan Jumaat aku jogging dekat Stadium Likas. Daripada aku stress menunggu Haikal pulang dari sekolah, bagus aku jogging dulu supaya jantung ini dapat bertahan lebih lama. Bak kata laki aku..

"Yang penting jantung tu MERAH!!!"

Aku pun tidak pasti lah apa poin dia. Mungkinkah lebih sihat sebab banyak pam darah? Entahlah..

Tujuan aku bersenam bukan sebab mau kurus atau apa. Aku rasa fasa mau kurus tu sudah berlalu bila sudah mau mencapai 35 tahun ni. Buat pening ja fikir mau kurus. Yang penting stamina.

Bila aku tengok movie, atau apa-apa cerita orang putih.. aku paling semangatlah kalau nampak orang jogging. Kalau orang putih jogging.. memang mantap. Lari pun kencang ja. 






Jadi aku berkira-kira mo ada stamina macam tu. Kalau dapat lari satu round saja pun tapi lari macam atlit olimpik, syukur Alhamdulillah..

Maka, aku pun belilah MP3 untuk persediaan. Kononnya untuk fokus lari. Dalam tempoh 15 minit, aku cuma sempat lari satu round. Tapi itupun sudah cukup berpeluh. Lagu-lagu yg terpilih haruslah up tempo. Kalau terlampau lemah gemalai pun payah juga. Takut tidak sampai-sampai ke garisan penamat.

Setakat ni, dekat 2 minggu sudah aku bersenam. Stamina? Masih lagi awal. Lari pun masih lagi bising. Dengan bunyi tapak kasut yg melampau, diikuti dengan bunyi nafas naga yg amat menakutkan pengunjung lainnya. Tapi sekurang-kurangnya aku langsung tidak berhenti. Kira ok lah pada perkiraan aku ni.

Berapa lama aku bertahan? Harapnya lama la. Kalau tidak pun effort tu sudah ada. :D

1 comment: