Nov 2, 2011

Do men actually listen?


Assalamualaikum :)

Last week, bapa aku berkunjung ke KK untuk menghadiri seminar. Seperti kebiasaannya aku dan keluarga akan menentukan tempat yang sesuai untuk acara 'makan-makan'. Bila berjumpa, of course la individu2 pertama yg dicari adalah si cucu. Lepas borak2, tiba2 bapa aku serahkan satu item. Masih dalam kotak dan tulisannya semua bahasa cina. Bila aku tanya "Ini apa?", bapa aku jawab "Mama kau yg kasi".

Sebab aku masi konfius, aku tanya balik. "Untuk apa?" Dengan selambanya dia balas, "Dia suruh kau cuba bah tu!"

Aku buka kotak tersebut, di dalamnya terdapat sejenis krim muka (aku rasalah). Bila aku buka krim tu, isinya kosong! Apa yg sebenarnya kena suruh cuba?

Tiba2, aku terbayang. Mungkin masa mama aku buat 'pesanan ringkas' berbunyi.. "Bagi sama si Rina. *blablabla* Jangan lupa!" Dalam kes bapa aku, mungkin dia cuma dengar ayat pertama dan terakhir daripada 'pesanan ringkas' mama aku.

Suatu masa dulu, zaman perdana aku (kunun zaman remaja), aku amat memahami situasi bapa aku. Aku rasa mama aku suka sangat membebel tentang perkara2 yg aku rasa sangat remeh. Bila mama aku start membebel, aku mula on anti-nag mode aku yang mana bertanggungjawab untuk membuat saringan perkataan2 yang penting sahaja.

Itu dulu. Bila kita sudah ada keluarga dan tanggungjawab sendiri, sekarang aku lebih memahami kenapa mama aku suka membebel. Normally, bila perempuan meminta lelaki melakukan sesuatu kerja, mereka gemar memberikan arahan2 yang spesifik atau mungkin kebaikan dan keburukan sekiranya kerja tersebut tidak dilaksanakan dengan segera. Let say, kita cakap "Tolong buang sampah. Penuh sudah. Nanti berulat."

And probably most men only listen to "Tolong buang sampah *bila2 masa kau free*". My hubby for example, bila aku suruh beli barang "Tolong beli susu budak. Jenama X 1+ punya, perisa madu, saiz kecil". Balik dari kedai, dia beli susu jenama Y, 3+, perisa coklat dan bersaiz besar. May be, just may be laki aku cuma dengar aku cakap beli susu budak. The rest of the sentences, he probably hear me singing I love you like a love song by Selena Gomez.

Sometimes, I really want to dive into men's mind and see where does our so called messages went to. Primary memory? Secondary memory? or is it cache memory waiting to be flush?

Yes I know, women tend to talk too much. Macam mau bagi ceramah. Cukup dengan introduction, isi kandungan and finally, kesimpulan/rumusan. Tapi sayangnya, berapa banyak pun patah perkataan yang digunakan, lelaki hanya dengar sedikit dari introduction dan part sekian terima kasih (if any).

Memandangkan perempuan is a creature with many words, perhaps kalau kita guna less words mungkin men will somehow listen. I asked my brother to clean-up his bed. Dia cakap nanti. Which is not the answer I hope to hear. Then, I started my ceramah. Mungkin sebab dia malas mau dengar aku membebel, he suddenly marched to his room and clean up his bed. Orang cakap sukur2 saja, tapi bagi aku at least dia buat.

So, the experiment failed. Yesterday balik dari sekolah, Haikal was so thoughtful dia angkat beg sendiri, beg si adik dan pegang tangan si adik while I was busy mengangkut barang lain dari kereta. Magically, I used 3 words rather than hundreds. "Thank you Haikal".

Mungkinkah agaknya, the reason why women nag all the time because we're constantly trying to remind men what to do. But when men actually listen rather than pretending to listen, women will be happier and nag-free. In marriage this is what we called World Peace!




No comments:

Post a Comment