Nov 16, 2011

Dilanda Kebimbangan



Assalamualaikum :)

Minggu ni kira minggu terakhir persekolahan. Untuk sesetengah sekolah khususnya sekolah menengah, bagi memberikan sedikit ketenteraman kepada calon SPM dan STPM menjawab soalan, maka mereka dicutikan dgn lebih awal.

Last week, Haikal sudah dapat almost semua result exam. Aku tidaklah mengharap setinggi gunung anak aku jadi pelajar cemerlang sekolah, cukuplah lebih baik daripada semester lepas. Topik ni, aku akan maklumkan besok sebab Haikal akan terima buku adab (atau report card) esok hari.

Memandangkan ini minggu terakhir persekolahan, aku teramatlah excited. Kira cuti sekejap untuk menyediakan bekal, menghantar ke sekolah dan of course membelek homework2 yg aku sendiri terkial2 mau buat. Last monday, laki aku telefon di waktu tengahari memaklumkan sekolah Haikal bercuti. Agak mengkagumkan, sekolah bercuti tapi ibubapa tidak maklum. Surat tidak diberikan dan tentulah anak aku tidak tau. Pelik bin ajaib pula, bila memikirkan macamna pula budak2 lain tau hari isnin cuti? So, aku agak anak aku mungkin tidak dengar apa yg guru dia sampaikan di sekolah.

Selasa sekolah macam biasa. Rabu, memandangkan laki aku berseminar, aku diminta menghantar Haikal ke sekolah. Dalam kereta Haikal mula membebel memaklumkan "Makanan sama minuman tidak payah bawa. Semuanya disediakan."

Sebab aku ni jenis kurang percaya, aku pun masuk kawasan sekolah untuk membuat tinjauan. Tiba2, aku disapa mesra (bagi aku kira mesra la) oleh pak security memaklumkan "Tiada sesi petang ni ari."

So, apalah yg aku mau buat dgn anak aku yg sedang bertungkus lumus mengangkut beg dan bekal untuk bersekolah di sesi petang ni? Rupa2nya, bermula hari ini sekolah bertukar ke sesi pagi. Sekali lagi tiada surat dibekalkan. Huraaaaaaayyyyyyy!!!

Bagi menjawab kekonfiusan aku, aku terus pegi bilik guru. Tanya tentatif untuk 1 minggu ni supaya aku tidak tertinggal apa2. Seperti biasa, si guru menyatakan surat sudah diserahkan. Mungkin ada toyol pengambil surat di rumah aku atau Haikal suka2 letak surat di beg orang lain. Apa2 pun, part yang itu tidaklah membimbangkan sangat.

Apa yg aku bimbangkan adalah melihat rakan2 sekelas Haikal yg lain seolah2 maklum dgn sebarang perubahan jadual kecuali anak aku. Aku tau anak aku kurang fokus dalam kelas, tapi ini sudah mencapai tahap yg membimbangkan..


Inilah rupanya surat yg aku tunggu2..

No comments:

Post a Comment