Nov 14, 2011

Sea Games Fever

Assalamualaikum :)

Seingat aku, sudah berzaman aku jadi peminat setia Sea Games. Tahun ni, tidak terkecuali. Cuma macam terkilan sikit bila waktu siaran Sukan Sea terhad pada waktu2 tertentu. Kalau dlu, ada channel khas untuk tengok Sukan. Kau tinggal pilih sukan apa kau mau tengok. Normally, aku prefer sukan gimrama, renang dan olahraga. Mungkin sebab aku rasa aku paham peraturan2nya (walaupun pun sebenarnya tidak).

Tahun ni, tuan rumah sudah semestinya Indonesia. Klu ada apa2 games against Indonesia, sure la kena 'Boo'. Oklah, boleh difahami. Kita kenalah beri sokongan sama team kebangsaan kan? Next thing you know, team Malaysia lawan Vietnam. Lepas tu kita akan dengar (from the tv of course) Yeay!!!! for Vietnam and Boo!! for Malaysia. Oklah, nampaknya orang2 Indonesia prefer Vietnam more than Malaysia. Entah kenapa, lawan negara lain pun still Malaysia are the favorite country to Boo! Hehehe seems like Malaysia is definitely bukan team kegemaran di Indonesia. Regardless la kalau kau tiada peluang mau menang pun.

Sukan Sea kali ni ada sedikit perbezaan. Lebih banyak atlit2 baru dan muda muncul untuk menunjukkan bakat. Some of them, aku rasa memang sangat berbakat. Awal kemunculan sudah berjaya menyumbang pingat. Bagi yang tidak berjaya tu, aku tidak rasa ralat pun. Nama pun cari pengalaman kan? Entah kenapa, tahun ni lebih banyak siaran pasal bola sepak. Makanya, bola sepak sajalah yang aku tau resultnya. Yang lain2, kita dengar berita terkini sajalah.

Disebabkan Sukan Sea, anak2 hilang kuasa ke atas tv. Hampir setiap masa buka channel sukan. Hujung minggu, mau outing pun tidak aman. Balik2 fikir berapa pingat emas sudah Malaysia dapat. Walaupun bukan kita yg bertanding, tetap juga mo tau. Kekeke..

Kalaulah acara hoki masih dipertandingkan, sure pingat emas. Aku paling bangga dengan team remaja Malaysia yg baru saja menang Piala Sultan Johor baru2 ni mengalahkan Australia 3-2. Semua pun macam budak2 yg baru mo ambil SPM. Masih muda, tapi kita sudah ada pelapis bertaraf dunia. Paling menarik, penjaga gol terbaik, penjaring terbanyak, pemain terbaik dan pemain terbaik final semua pun Malaysia sapu. Walaupun diorang bukan anak aku, aku tumpang gembira sajalah.

Terasa entry kali ni lebih kepada laporan sukan. Maaflah sekalian.. update ilmu sukan sekejap. :D


No comments:

Post a Comment