Sep 30, 2010

Kemalangan - Apa yg biasanya org malaysia buat

2 hari aku ikut kursus OHSA dalaman. Punyalah best!! Memang banyak benda yg aku belajar dari kursus ni. Kepada kawan2 sekalian, sekiranya anda ditawarkan untuk pergi kursus ni, highly recommended.

Salah satu topik yg menarik perhatian aku berkenaan dengan kemalangan. Penceramah aku ni walaupun dia org Malaysia, dia sedikit pelik la kenapa agaknya org Malaysia suka sangat 'tengok' kemalangan. Bila lorong kanan bergerak perlahan, lorong sebelah kiri sibuk mengintai lorong sebelah kanan. Mana la tau ada eksiden. Sekali tengok, bukan pun kemalangan tapi sekadar pakcik tukar tayar pancit ja.

Mengikut teori Tuan Penceramah, itulah yg menjadi sebab musabab kenapa org Malaysia sukar untuk berjaya dalam F-1. Bila tidak berlaku sebarang kemalangan, secara automatik orang Malaysia mampu mendapat ranking yg 'boleh tahan' walaupun bukan numbur 1. Manakala sekiranya berlaku kemalangan, orang Malaysia tidak mampu untuk menghabiskan perlumbaan atau mungkin berada pada kedudukan 'uncit' (last) sebab sibuk sangat tengok kemalangan. Gurauan dia tu buat aku terfikir, mgkn org Malaysia ni bukan suka sangat tengok kemalangan, tapi mempunyai tahap keprihatinan yg paling tinggi sekali di dunia. Hehehe aku agakla...

Mengikut pengalaman Tuan Penceramah, pernah sekali dia nampak berlakunya kemalangan motorsikal. Seperti biasa, sebab dia pun org Malaysia, dia pun turut membeli tiket tayangan perdana. Oleh kerana dia datang lambat, dapat la dia seat row yg ke-3. Berkerumun la org ramai tengok yg eksiden ni. Dgn keadaan tangan yang terlipat (confirm patah mengikut Tuan Penceramah), dia sebagai Doktor Perubatan pun meminta agak org yg duduk di row VIP (yg paling depan) meluruskan tangan si mangsa dgn tujuan untuk membuatkan si mangsa lebih selesa sementara menunggu ambulans sampai. Entah kenapa, seorg direktor (org pertama yg sampai ke kawasan kejadian) mengatakan " Sila bagi ruang. Kita tidak boleh alih kedudukan dia (mangsa). Kena tunggu polis sampai". Mengikut Tuan Penceramah situasi begitu boleh menyebabkan mangsa lebih gementar kerana takut kecederaan yg dia alami begitu serius. Ini akan menyebabkan jantung mangsa berdegup dgn lebih laju dan mula mem'pump' darah dgn lebih banyak. Kesimpulannya kalau mangsa ada internal/external bleeding mungkin akan lebih parah daripada sepatutnya.

Lama juga aku pikir kenapa agaknya Tuan Penceramah aku ni, seorg doktor perubatan tidak mengaku sahaja dia doktor perubatan dan dia perlu merawat mangsa. Aku rasa sure2 org kasi can dia masuk dalam drama ni sekali. Supporting actor lg tu. Agaknya dia dengar kali apa yg aku fikir, automatik ja dia cakap:

Kalau la saya mengaku, "Minta maaf semua.. Saya Dr. X dari Y nak tengok keadaan mangsa". ZUPP!!!! Dari baris pertama sampai baris ke-3, semua lari. Tinggallah saya sorang2 dgn mangsa.

Bila salah seorg dari audience mengutarakan persoalan, "Bukankah tindakan kita mengalihkan kedudukan mangsa akan membuatkan keadaan mungkin jadi lebih teruk?"

Selamba ja dia cakap "Tangan dia sudah patah. Takkan la kita alih tangan dia, kaki dia pula yg patah? Tangan sudah patah, patah la. Kita cuma berusaha untuk dia (mangsa) dalam keadaan selesa sementara menunggu bantuan sampai". Betul juga. Kalau kaki dia sudah sampai ke kepala, takkan la kita mo biar dia mcmtu. Sudah la ramai org, semacam lagi kedudukan dia. Kalau masuk bursa saham, sure saham mangsa merundum jatuh. Bagus kalau ambulans datang tidak sampai seminit. Kalau 30 minit? Sudahlah sakit, tidak selesa lagi tu. Cuma dia kata ada certain2 keadaan kita tidak boleh memindahkan keadaan mangsa. Contohnya kalau leher atau tulang belakang dia yg patah. Begitu juga kalau dia mengalami pendarahan yg serius kerana takut membahayakan organ dalaman mangsa.

Sekian untuk kuliah hari ini. Terima kasih.


No comments:

Post a Comment