Sep 20, 2010

Alahai Kelisa.. Alahai Saga

Biar aku rewind balik cerita ni bermula pada 4 Sep 2010 bersamaan dengan 25 ramadhan 1431 Hijrah. Aku dgn keluarga kecil aku sibuk mo balik kampung. Yg paling bersemangat, aku dgn Haikal. Anak dara aku tu, setakat bawa dia buang sampah di luar rumah pun sudah excited semacam. Kami mmg rancang bawa kereta, parking di Menumbok lepas tu naik speed boat sampai Labuan.

Disebabkan laki aku paling bersemangat mo pakai Saga, maka bermulalah episod Si Perantau dalam perjalanan mo balik kampung. Dengan berbekalkan koleksi lagu raya yang berkumandang di radio, tidak sampai 5 km perjalanan, akhirnya Saga mula terbatuk2 dan akhirnya pitam. Laki aku start balik Saga, dgn keadaan terbatuk2 akhirnya berjaya juga ianya bergerak sekurang2nya 3 km. Lepas tu terus koma. Tidak tau apa penyakit, mungkin juga merajuk sebab jarang2 digunakan.

Laki aku membuat keputusan untuk berjalan kaki pulang ke rumah setelah Si Saga kami santaikan elok di kedai berhampiran. Sementara aku dgn 2 bodyguard aku, melepak2 menunggu laki aku sampai.. aku tau, aku tau, seharusnya suami isteri mesti bersusah payah bersama. Tapi dalam bulan puasa ni, agak2 la sikit. Tidak pasal2 nanti laki bini dgn anak2 sekali tersadai d tepi jalan.. pengsan!! Bagus lagi kalau org nampak, kalau org tidak nampak? Kering la kami..

Tunggu punya tunggu, akhirnya laki aku sampai juga dgn motor dia. Eh eh! naik motor?? Kenapa tidak bawa Kelisa?? Ahaaaa ni la cerita di sebaliknya. Sebab majlis berbuka bersama rakan2 lama berlangsung sehari sebelum tu, kami bersetuju untuk meninggalkan Kelisa di ofis laki aku. Lagipun kami memang bercadang mo pakai saga untuk pulang kampung. Pandai kan? kan? kan?

Naik motor berempat. Terbayang2 adegan bujang lapok naik basikal bertiga. Bayangkan la keadaan kami. Laki aku ja yg pakai helmet. The rest? Free head!! Hahaha.. laki kasi tinggal aku dgn bodyguard d rumah, sementara dia p ambil Kelisa di ofis. Selebihnya is history...

Sampai Labuan dgn hati yg gumbira. Except for hubby, risau betul dia dgn Si Saga. So, dia pun balik ke KK keesokkan hari. Lusa, dia sampai ke Labuan membawa berita duka. Waaaaaaaa!! Kelisa pula buat hal. Bapa aku pun suggest supaya Kelisa buat rawatan kampung (masuk workshop labuan). Kesian Kelisa. Kalau Saga merajuk sebab jarang digunakan. Si Kelisa tu terlebih stress sebab selalu digunakan. Ish ish.. Sapa la yg selalu guna tuh!! Tak sedar di untung betul!!

Kalau sudah target mo bawa Kelisa pegi Labuan terpaksa la pula beli tiket feri.. beli jam 7.00pm, 7 Sep 2010, sepatutnya kelisa dengan drivernya sampai dalam jam 9.00pm pada hari yang sama. Tapi sebab feri Labuan-Menumbuk ni pemalu, mo juga ditunda2 baru dia boleh jalan. Penyakit pemalu dia ni mmg selalu dtg. Tambah2 klu hari2 perayaan. Akhirnya Kelisa dan drivernya sampai pada jam 8.00 am keesokan hari. Ish ish menguji kesabaran betul la..

Oleh kerana Kelisa masih perlu berehat, terpaksalah aku pinjam kereta Kancil adik aku untuk sementara waktu, sampai la Kelisa aku balik dari cuti hari rayanya..

No comments:

Post a Comment