Sep 27, 2010

Trend Mendidik Anak

Tajuk hari ni kira tajuk ibu2 sikit. Kepada yg bujang, boleh juga join sekali baca. Yalah kan, takkan la kamu mo bujang selama2nya. Baru minggu lalu aku bawa anak aku pegi klinik. Aku istilahkan temujanji timbang berat. Seperti biasa, dalam kesibukan aku menunggu giliran (macam la sibuk sangat..), aku pun buat la cctv sendiri utk tengok gelagat2 ibu2 atau bapak2 dgn anak2 diorg.

Dari pemerhatian aku, dapatlah aku menyimpulkan beberapa kategori.

1) Ibu Penyayang
Ibu penyayang ni, mmg bertuah la kalau dapat. Kalau anak langgar dinding, dinding di marah. Kalau anak langgar pintu, pintu di tampar. Kalau anak langgar nurse, silap2 nurse dikata buta (belum pernah lagi aku jumpa orang mcmni). Kalau anak jatuh sebab tidak nampak tangga, sanggup tawaf satu klinik cari yg tiada tangga. Pokoknya anaknya la yg paling baik anaknya juga la yg paling pandai. Tapi selalunya ibu yg mcm ni, anak dia mmg menguji kesabaran. Biasalah budak yg selalu dpt 'immunity' ni, selalu fikir dia yg betul. Kadang2 tu siap boleh pijak kepala si mama lagi. Padahal mama dia kasi layanan 'First Class' gitu.

2) Ibu "I Don't Care"
Ibu macam ni mmg tidak begitu gemar memperdulikan anak dia. Anak dia pegi mana, makan apa, main apa, lantak kamu la. Yg penting kamu pandai pulang rumah. Kadang2 walaupun nampak anak dia sedang berkuntau dgn anak org lain, dia biar saja. Selalunya ibu macam ni, anak dia akan lebih independent. Mudah terpengaruh dengan sebarang anasir buruk, tapi at least dia tidak akan bergantung dengan si Ibu. Kalau perlu duit, dia akan usaha sendiri. Termasuklah menjual goreng pisang ibu dia yg sebenarnya dihidangkan untuk tetamu yg bertandang di rumah. Paling teruk pun jadi tukang kutip duit belanja dari budak sekolah yg lain sebagai duit perlindungan. Ada banyak lg anasir baik dan tidak baik yg aku rasa kamu semua boleh agak.

3) Pretending Mother
Aku suka ibu kategori ni. Depan org ramai, jaga anak macam boleh jaga anak satu nursery. Berpeluh2 kunun jaga anak. Marah sana sini kalau anak jatuh pun, dipujuk berhabis2an supaya si anak diam. Pendek kata, biar diri tidak terurus asal yg penting anak dia terurus. Tapi bila di rumah sendiri, anak sendiri pun macam anak kucing. Si ibu sibuk buat spa treatment. Tidur untuk kasi hilang lebam di mata. Makan untuk kasi pecah lemak di badan kunun. Tapi kelompok ni tidak la ramai sangat. Kebanyakanpun dari golongan ibu muda yg belum puas hidup membujang.

4) Super Mom
Ini biasanya tergolong dalam org yg sudah biasa menjadi ibu. Bagi la berapa anak pun, semua pun dia boleh jaga seorg. Paling best, dia macam tidak faham istilah stress dalam beranak pinak ni. Maintain ja penjagaan anak. Apa yg penting, semua anak pun dijaga kebajikan. Kelompok ini, mmg kelompok elite dalam kategori ibu. Tapi malangnya tidak ramai sangat. Cukup2 ja..

5) Ibu 'Mertuaku'
Jangan salah sangka. Bukan semua ibu mertua jahat. Lebih2 lagi zaman sekarang. Kebanyakan ibu mertua berlumba2 mo dapat anugerah ibu mertua paling sporting. Kih kih kih.. Aku ambil tajuk ni sempena mengingati mertua P. Ramlee dalam Ibu Mertuaku yang tersangatlah luar biasanya kejam/jahatnya. Seumur hidup aku, tidak pernah lagi aku jumpa org normal yg begitu kejam dan tidak bertimbang rasa. Sudah tentu la melainkan yg suka2 bunuh org tanpa sebab. Kelompok ini la yg menjadi punca utama kenapa tajuk ni aku pilih.

Semasa di klinik kesihatan ibu dan anak, of course la klinik kerajaan. Aku terlihat seorg anak lelaki (mungkin la, rupa mcm lelaki tp rambut ada panjang juga) yg sibuk2 berlari dgn riang dan rianya ke sana dan ke sini. Si Ibu yang ditemani oleh seorg lagi anak perempuan lebih kurang 7-8 thn serta seorg bayi perempuan yg aku agak tidak sampai setahun. Mungkin disebabkan si Ibu tensen, maka si Ibu pun suruh la si kakak panggil adik dia dan suruh adik dia duduk diam. Seperti biasa, si kakak panggil dan tarik adik dia duduk. Magically, baru 3 saat adik lelaki dia bangun dgn segera dan mula berlari.. Run!! little boy run!! aku agakla.. mgkn itu yg dia dgr dlm pikiran dia tu. Aku mmg sudah agak pun. Sebab anak aku pun mcm tu. Kalau la budak tu boleh duduk diam selepas di suruh, walaupun setakat 5 minit, aku la org pertama yg tegur si ibu. Hehe mo minta petua bah.. Dijadikan cerita disebabkan terlalu geram, si Ibu bangun dari kerusi dan dengan langkah panglima berantai, sambil menggendong si anak kecil dia memulakan langkah dengan menarik rambut anak lelaki tersebut lalu mengheretnya sampai ke kerusi. Di sinilah bermula pertandingan nganga siapa paling besar. Aku sambil tengok kiri kanan (mana la tau ada org lain nampak). Owh tidak!! Aku bersama seorg lg ibu muda saling pandang memandang dan jeling menjeling. Mo tegur pun tidak berani. GILA!!! silap2 tudung aku lg ditariknya nnti.. Tengok anak dia meraung2 pun aku suda trauma. Bukan main berani ni mama singa. Bukan alang2 dia tunjuk belang. Di klinik ibu dan anak tu. Siap nurse pun tidak nampak.

Setelah dikejutkan dengan aksi 18 PG oleh si ibu yang mati2 aku ingat hanya terjadi sekali dalam seribu, kemarin aku jumpa aksi yg sama. Si Ibu menarik rambut si anak dan diheret lebih kurang 5 meter sebab anak dia tidak duduk diam. 5 meter utk anak 2-3 thn, di shopping complex di bandaraya Kota Kinabalu. Fuhh!! sungguh tertekan sekali si ibu itu. Sungguhpun aku rasa aksi itu adalah sungguh kejam untuk budak2 terutama sekali bagi 2-3 tahun, aku rasa mmg tidak patut seorang ibu buat macam tu. Kalau setakat marah dengan sedikit pukulan di tgn atau paha, atau cubitan di tangan atau kaki itu aku boleh terima. Tapi kalau tarik rambut sambil diheret, aku rasa itu sudah melampau.

Bagi aku cara aku mendidik anak sungguhpun tidak perfect, tapi bagi aku kekasaran tu tidak boleh diguna pakai. Bukan langsung tidak boleh. Tapi tidak la melampau. Ala kadar cukup la. Cukup la menyedarkan anak untuk seketika. Kalau mo menyedarkan anak utk jangkamasa panjang, jangan lupa aku di sini. Share la sikit2 petua dia. Heheh bukan ka sharing itu is caring?

No comments:

Post a Comment