Sep 22, 2010

Cerita Hantu

Selain kuih dan agenda tandang bertandang di hari raya, rancangan tv pun tidak kurang hebatnya. Kalau dulu balik2 rancangan hiburan. Keluarlah semua jenis penyanyi dengan segala fesyen. Org kata kalau mati idea mo pakai fesyen apa raya thn depan, cuba cek balik rancangan hiburan dolu2. Wa cakap lu! Mantap gitu.

Tapi sejak beberapa tahun kebelakangan ni, nampaknya movie cerita hantu sudah mula ditayangkan semula. Dari tahun lepas, macam2 la cerita hantu yang keluar. Tapi kalau aku la, tengok cerita hantu ni tidak termasuk dalam agenda hari raya. Lebih kurang ja ceritanya.

Entah macamna, thn ni ada kelaianan sikit. Lebih banyak cerita hantu indonesia disiarkan. Walaupun di tgh malam. Akan tatap ku tunggu! Tapi org kata, kalau minat pun agak2 la sikit. Jadi aku tengok dulu intro cerita. Kalau best, mmg confirm aku duduk seat VIP. Kalau tidak, alamatnya 5 minit pertama tengok, 40 minit tido, lepas tu bangun lg 5 minit, lepas tu tido, lepas tu part wajib yg sudah semestinya aku bangun mestilah time dorg tayang barisan pelakon, direktor, stunt dan sebagainya. Itu pun sebab mo pindah lokasi masuk bilik.

Pertama sekali minta mahap la dgn peminat2 filem cerita hantu Malaysia. Aku bukan apa, kadang2 aku mmg bersemangat sangat sokong cerita2 Malaysia ni. Tapi aku rasa macam terlalu banyak seni daripada logik. Tidak payah jauh la, dari tajuk pun kita tau. Kalau cerita Malaysia, tajuk dia konon2 mo buat ala2 misteri la. Congkak, Jangan Tegur, Gong (ni yang aku teringat ja). Kalau aku bkn org Malaysia, sure aku ingat Congkak dan Gong ni cerita dokumentari. Jangan Tegur macam cerita lawak. Itu kalau tajuk cerita hantu Malaysia. Kalau tajuk cerita hantu Indonesia, baru baca tajuk suda rasa semacam. Sundal Bolong (walaupun aku tidak tau maksudnya apa), Beranak dalam kubur la, 40 hari selepas kebangkitan pocong la (cis! yg ini aku tidak sempat tengok). Tapi baca tajuk pun sudah ada rasa2 seram sejuk. Ini baru namanya cerita hantu.

Itu baru tajuk. Mari kita lihat dari aspek kepelbagaian. Kalau kita buat kajian wayang, jenis hantu Indonesia ni, boleh kira pakai sebelah tangan ja. Balik2 sundal bolong. Baru raya tahun ni aku perasan dorg pun ada pocong hehehe. Tapi begitu banyak hantu Malaysia, balik2 pontianak, pocong, toyol, hantu minyak. Kesian bah sikit sama hantu2 lain. Sudahlah tidak famous, dilupakan lagi tu. Balan2 ada, hantu galah ada, hantu jepun ada, pokoknya mmg banyak la. Cuba la buat tajuk lain. Kalau abis idea, cari saja di asrama. Banyak cerita2 hantu best di sana. Tidak payah nampak, baru cerita pun sudah takut. Bayangkan la kalau jadi movie. Bagi kelainan sikit, baru penonton pun nda boring. Ini balik2 pontianak, kasi paku satu kali suda jadi maya karin. Ish.. ish.. suda2 la tu. Kasi hantu lain lg dapat nama.

Kalau suda dapat tajuk kaw2 tu, buat la casting yg tip top. Ini harap perempuan cantik ja kena rasuk, harap perempuan cantik juga la yang mati, harap perempuan cantik juga la yg kena kejar. Kesian la siapa yg jadi cantik. Hantu zaman sekarang semua gatal2. Yang slim, putih gebu itu juga la diorg mo. Yg tagap bulat montok diorg tidak mo. Malas mo kejar kali. Easy target kunu.

Masalahnya kalau pilih pelakon lawa ni, banyak mo kena maintain, contoh la 5 org pelakon semua lawa. Mo kena ready bulu mata palsu ala kajol lagi 5 pasang, mo make up maybeline, baju ala2 artis (ada glitter tu kira bonus la) kasut tinggi 5 inci segala. Maka bermula lah episod "Beautiful in anyway and everywhere", termasuklah masa mo tidur, mo pegi tandas atau lepak2 d rumah seorg diri. Mengarut ja kalau pakai make up, sama bulu mata palsu ala kajol d rumah. Rambut pun rapi ja macam baru balik dari salon.

Kalau pilih pelakon yang rata2 mewakili setiap jenis penduduk d Malaysia kan bagus. Kalau 5 org, kasi la yg bulat sorg, yg kecik molek sorg, tinggi tp kurang manis sorg, yg hitam manis sorg, yg putih gebu sorg. Baru la banyak jalan cerita mo buat. Mo maintain pun tidak susah. Ini tidak, cerita hantu serupa cerita terkejut. Org teriak bukan sebab takut tp sebab tekejut. Simpati sikit la sikit sama jantung kita ni. Biarpun masih muda, penat bah juga. Siang malam kerja. Kasiannn...

No comments:

Post a Comment