Sep 11, 2010

Duit Raya

Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin..

Aku ni biasalah, kalau dalam blog ni ada saja isu2 berbangkit. Tapi itu pendapat aku saja la. So, kepada individu atau kugiran yang terasa hati, minta maaf la sangat2.

Tahun ni niat raya aku, mo beraya puas2. Terutama sekali ke rumah saudara mara dan kawan. Tahun2 lalu, rasanya aku terlalu sangat duduk rumah. Jd tahun ni kita ubah strategi sikit. Strategi yang adik aku paling tidak suka sebab :

if (aku beraya = 1) then
Adik aku duduk rumah layan tetamu.

Hehehe.. Tapi sebab aku tidak sampai hati, aku mo buat rombongan beraya Cek Kiah. Ramai2 beraya, sapa malas beraya boleh duduk rumah layan tamu.

Seperti biasa, nampaknya aku tersasar lagi dari topik utama berita. Oleh itu, seperti biasa back to the main topic.

Kali ni aku mo cerita pasal Haikal dengan duit raya. Seperti biasa, time2 raya ni budak2 selalunya dapat duit raya yang dilipat kemas dalam satu sampul yang umumnya berwarna hijau, kuning atau coklat. Jarang sekali kita lihat duit raya dalam sampul merah sebab kita tahu natijahnya, budak2 akan konfius diorg raya cina atau raya melayu.

Seperti tahun2 lepas bila anak2 aku dapat duit raya, aku terus minta dan simpan. Tau saja lah budak2, kalau diorg yang simpan, duit raya boleh jadi chipsmore. Kejap ada, kejap lagi hilang. Bila tanya mana letak, diorg pun tidak ingat.

Lagi satu anak aku ni, memang dilatih secukupnya untuk tidak membuka sampul duit raya. Khususnya depan tuan rumah. Memandang anak teruna aku mo masuk 6 thn tahun ni, aku ingat dia expert la bab2 duit raya ni. Entah macam mana, meragam pula Si Haikal bila kena bagi duit raya.

"Tidak payah lah.. haikal tidak mau.. simpan sajalah.." kebanyakan semua rumah kami pegi pun dia akan cakap mcm tu. Kira segan juga la. Sepatutnya, ambil saja la. Cakap terima kasih ka, lepas tu baru suruh mama dia simpan.

Bila mentua aku kasi duit raya tanpa sampul, Haikal dengan penuh bersemangat cakap "Mama! Mama! Haikal dapat duit. Atuk kasi. Nanti Haikal mo beli mainan." Eh eh budak ni. Dia tidak tau ka dalam sampul duit raya tu ada apa? Aku pun kasi la satu duit sampul duit raya dari kami laki bini. Suruh dia buka, berkeras dia tidak mau kononnya dia tidak mo tengok. Paksa punya paksa, last2 dia cakap "Mama! Mama! 2 sudah Haikal dapat duit raya!"

Ya Rabbi anak aku ni. Hari raya pertama saja, dia sudah dapat dalam 7 sampul raya, dia cuma dapat 2 duit raya? Ish ish.. tidak cukup silibus nampaknya kursus aku ni..

No comments:

Post a Comment