Nov 2, 2012

Kenali Potensi Si Manja



Assalamualaikum :)

Lepas masalah server dapat diselesaikan, aku ajak laki aku jalan-jalan pergi hypermarket Servey, Likas untuk beli sedikit barang. Tiba-tiba nampak satu booth di tengah-tengah hypermarket. Terpampang banner 'Kenali Potensi Si Manja' oleh Dutch Lady. 

Tiba-tiba aku teringat, ada member ofis bagitau pasal satu sistem (atau program?) yg boleh mengenali potensi anak anda dengan hanya menggunakan cap jari. Cuma.. yes, ada cumanya.. haruslah membeli 2 packet susu Dutch Lady. Your choice mau perisa apa.

Since Dyana masih menyusu (luckily dia memang menyusu Dutch Lady) dan aku belum beli stok susu bulanan, aku pun belilah 4 pack. So, this is the problem : I got 3 kids and I only need to buy 4 pack. Mau beli 6, macam membazir. So, I decided : Dyana and Haikal. Hakim? Aku tidak sure kalau dia mau bagi kerjasama.



Diorang sedang ambil cap jari anak. Bukan 1 jari, tapi 10 okeh! 
Masa ni, Dyana sudah mula tidak mau duduk diam. Kadang-kadang, bontot dia boleh tersasar dari kerusi. Aku pun tidak perasan mcmna boleh tersasar. Malu kali.. nasib saja tangan dia kena pegang. Kalau tidak, jatuh terlentang kali dia.. hahaha



 Analisis akan dicetak (Ewah.. cetak!) dan diterangkan oleh kakitangan terlatih yg diterbangkan khas dari KL. Semua result akan diletakkan dalam satu folder seperti mana di atas.



 Setiap sampel (Hamboi.. anak aku.. sampel konon peh!!) akan diberikan 3 potensi tertinggi dari 10 potensi sedia ada. Potensi di atas adalah potensi Haikal. Mengikut si penganalisis, Haikal merupakan :

Si Berani Yang Inovatif - Mampu menghasilkan penyelesaian dgn kreatif.
Si Berani Yang berinisiatif - Mampu menggunakan fakta dan kaji selidik dalam penyelesaian masalah.
Si Kreatif Sistem - Berkebolehan membentuk sebuah sistem dalam organisasi.

Contoh pekerjaan yg sesuai : Movie director atau music director (Eh???)



Ini report Dyana. Dyana merupakan :

Si Mahir Artistik : Mempunyai ketangkasan pergerakan badan dengan sentuhan seni.
Si Pemerhati Rujukan : Mempunyai kelebihan memerhati & menyerap segala perubahan yg berlaku.
Si Berani Yg Inovatif : Mampu menggunakan fakta & kaji selidik dlm penyelesaian masalah.

Contoh pekerjaan yg sesuai : Wushu (Are you serious?)


Itu contoh pekerjaan yg sesuai sepertimana yg dikatakan oleh penganalisis yg hadir la. Bila dia tanya kalau aku ada sebarang soalan, terus aku tanya:

Berapa tepat kajian ni? Sudah ada kelompok kajian dijalankan kah?

Dia kata memang ada. Cuma tidak ramai. Itu pun bergantung pada minat anak. Kadang-kadang potensi dia dalam bidang teknikal, tapi dia minat seni. 

Aku tanya balik :

Kalau dia memang ada potensi seni dan minat dalam bidang seni, apa akan terjadi?
(I know.. stupid question kan? Aku pun tidak tau apa aku fikir)

Dia jawab :

(Merujuk kepada Dyana) Dia mungkin akan jadi penari yg HEBAT!
(Tadi wushu, sekarang penari? Konpius aku!)


No comments:

Post a Comment