Nov 2, 2012

6 Months Old


Assalamualaikum :)

28 hb yg lalu, Hakim secara rasminya berusia 6 bulan. Whoaaa.. macam tidak sedar masa berlalu begitu pantas. Masih terngiang-ngiang (eh?) macam mana aku beranakkan dia 6 bulan lalu. 

Berat Hakim sudah masuk 8 kg (minus segala diaper, baju, kasut dan seluar). Tinggi mungkin dalam 65 cm. Aku pun tidak ingat. Aku ingat berat ja, sebab itu la yg dipikul ke sana sini.

Bila masuk 6 bulan, macam-macam la aku kena sediakan. Khususnya makanan. Bayi berusia 6 bulan sudah start makan. 1 hari lagi 6 bulan, mama aku suda kasi dia ayam goreng. Ayam goreng okeh! Seketul lagi tu!! Semata-mata untuk dia gigit-gigit (mungkin gusi Hakim gatal kali). Sekali tu, sampai termuntah-muntah Hakim makan sebab dgn gusi yg tiada gigi tu, dapat juga dia gigit. 

Kalau dulu masa Dyana dan Haikal, aku rasa aku banyak kasi makan nestum. Terutamanya Haikal. Pelik betul pemalasnya aku dulu. Tapi breastfeeding rajin pula aku. Masa Dyana aku rajin sikit. Sebab ada info dekat buku klinik. Ada masanya (kalau tidak sempat) nestum juga la aku sumbat. Hehehe..

Kalau boleh, Hakim ni aku try kasi makan bubur nasi macam dalam buku klinik tu. Banyak juga info dalam internet pasal pemakanan dan penyediaan makanan bayi ni kan? 

Antara barang yg aku beli untuk misi aku yg satu ni:

1) Isi ikan (frozen)
2) Carrot
3) Blender Jug

Semua pun aku beli di supermarket ja. Sepatutnya aku pelbagaikan sayur dan protein tu. Tapi sebab Hakim ada Eczema, aku pakai ikan dulu la. Mungkin minggu lain pakai ayam pula. Sayur tu, sebab beli 1 plastik (kononnya lagi murah), maka tahankan saja la tu lobak. Lain kali try brokoli atau green pea pula. Pasal blender jug tu, mama aku yg suggest. Daripada beli yg mahal-mahal, beli jug saja. Khas utk blender makanan baby. 

Masa Dyana dulu, rajin betul aku tapis pakai strainer. Aku kan bendul. Dalam buku tunjuk macam tu, aku pun follow ja la. Sekali tengok dalam internet.. ya ampun. Aku ingat balik pun aku penat. Hahahaha

Nasib aku ada terbeli food warmer. Konon-konon mo kasi senang mama aku kasi panas susu Hakim. Sekali langsung tidak kena pakai. Jadi kali ni aku pakai utk kasi panas bubur sajalah. 

Memandangkan aku selalunya bergerak solo dalam menguruskan hal rumah, bila la masa sesuai utk aku buat bubur? 4 pagi ok. Tiada rundingan! Hakim selalu bangun jam 5. Orang cakap rendam beras semalaman akan buat bubur lebih lembut. Jadi aku rendam beras sebelum tidur malam. Bangun jam 4 pagi, masak bubur, campak carrot dan isi ikan yg dipotong-potong tambah garam sikit. Bila sudah masak sejukkan dulu sebelum diblender.

Selalunya, sebab aku sedikit havoc di awal pagi.. makanan yg aku blender, aku simpan dalam peti ais utk makan malam Hakim. Di nursery, memang diorang provide juga makanan baby. Masa diorang Haikal dulu, memang aku selalu juga subuk-subuk (intai-intai) macamna diorang sediakan makanan baby. Memang menepati piawaian lah (piawai segala..). So, bab makanan ke nursery aku tidak risau. Makanan di rumah saja yg aku risau. 

Balik rumah, plus jammed plus kerenah yg 2 orang itu lagi.. kira tidak terkawal lah. Maka, makanan Hakim harus diasiapkan awal. Kata orang, kenyang perut senang hati. Lepas Hakim makan (selalu Dyana tumpang sekali bubur adik dia heh!), baru sibuk masak utk si Haikal dan si empunya diri.  Begitulah alkisah.

Hujung minggu aku rasa memang tiada masalah... :)


Muka orang 6 bulan..

3 comments:

  1. Kak rina, saya ada baca2 juga di internet. Ada orang masak makanan baby untuk 1 minggu punya, pastu simpan dlm fridge macam simpan susu juga, kasi simpan mengikut sukatan dalam bekas2 yang berasingan. So, tidak payah la kelam kabut masak bubur hari2, kasi panas ja.

    ReplyDelete
  2. Bubur kosong ka yg sudah campur2 isi ikan & sayur?

    ReplyDelete
  3. Ooo.. Itu nda sure plak, mgkali bubur kosong kan?

    ReplyDelete