Sep 14, 2011

Sedap, Boleh Tahan, Bolehlah..

Assalamualaikum :)


Selalunya bila kita tanya orang di mana tempat makan yang sedap, kita akan dapat macam-macam feedback. Highly recommended, sedap, boleh tahan, bolehlah, biasa-biasa saja dan last sekali tidak sedap.


Last Sunday on the way pergi ke tamu Tuaran, laki aku mencadangkan untuk sarapan + makan tengahari sebelum sampai ke pekan Tuaran. Baru saja aku mau angkat tangan untuk mencadangkan cari makan di pekan Tuaran, tiba-tiba laki aku memecah keheningan pagi dengan soalan berikut.


“Boy, di mana tempat makan yang sedap di kawasan ni?”


Since my younger brother tiba-tiba pula mau ikut kami jalan-jalan last Sunday, maka dia dengan penuh semangatnya mencadangkan satu tempat. Tinggallah aku menahan perasaan. It’s not that I’ve already have a place in my mind. Cuma I don’t really trust my brother’s palate. Everytime bila kita tanya, “Sedapkah?”


The answer will be and always be “Sedap!”


Kadang-kadang jawapan dia menjadi bahan gurauan kami. "Kau kalau buaya masak kicap pun sedap". Sampai di tempat makan yang sedap ni, kononnya dia recommend soto di sini is the best. Bila aku order (which aku sangat menyesal), tidak la melawan soto Hj. Paijan (hanya orang Labuan saja yang kenal). My hubby order tom yam seafood, my brother nasi goreng paprik dan Haikal mee goreng ayam. Tom yam seafood (macam terlalu manis), paprik macam biasa-biasa ja tapi mee goreng dia boleh tahan. Akhirnya, soto tidak habis, tom yam tidak habis, maka tinggallah bapa buaya sama mama buaya menunggu kalau-kalau mee goreng tu tidak termampu dihabiskan oleh si Haikal. Tapi hampa, mungkin sebab sedap habis la pula sepinggan.


Oklah, anggap sajalah aku ni jenis cerewet kalau bab makanan. So does my mom and my younger sister. In my case, I complaint a lot but when it comes to my cooking, I complaint too. Kira fair and square la kan? Boleh dikatakan, I have the passion to cook but somehow I have ciput talent. Kira rajin masak, tapi masakan tidak juga sedap-sedap. Aku masih berharap teori "Practise makes perfect" tu akan menjadi kenyataan sebelum aku tua.


Dalam filosofi adik lelaki aku, cuma ada 2 teori. Samada masakan itu sedap, atau boleh tahan. But never biasa-biasa saja atau tidak sedap. Sama ada dia ni orang yang optimis dan jujur, atau dia memang tiada deria rasa. Based on saiz badan, mungkin pilihan satu lebih tepat.


My younger sister in the other hand, is in another level. Bab merasa masakan, normally dia failed. Especially kalau kena tanya apa bahan yang kurang. But, bila kena tanya sedap atau tidak usually jawapan dia menepati citarasa aku. Either sedap, boleh tahan, biasa-biasa ja atau alum ku nyanyat bebalik ke mari (sure aku tidak datang balik).


My big brother boleh dikategorikan dalam pihak berkecuali. Compare to my younger brother, I prefer my big brother punya taste. Even though anytime kita tanya soalan sedap atau tidak, he usually says ok but somehow his motion akan menjelaskan lagi jawapan ok tersebut. Kalau dia cakap ok sambil kepala dia mengangguk means “sedap”, kalau dia cakap ok sambil ketawa-ketawa means “kau rasa la dulu”, kalau dia cakap ok sambil hesitate mau angguk atau geleng sambil buat-buat muka means “nope”.


My mom, selalunya jadi bahan rujukan aku kalau sedap atau tidak. She got the passion and the talent for cooking. That’s why la kami semua jarang makan di luar. Somehow, we already have the best cook in the world. Bapa aku pula, macam tradisi dia tidak pernah mention masakan tu sedap atau tidak melainkan dia rasa macam mau kipas-kipas mama aku. Tapi that’s it! Pujian ‘kipas’ is just for family, which kita tau hanya untuk mengembangkan hati si tukang masak supaya lebih rajin memasak :).


No comments:

Post a Comment