Aug 17, 2010

Speaking Malay vs Speaking Beijing

semenjak 2 menjak ni, aku selalu betul diserang pelajar2 international. aku pun kurang pasti kenapa, mungkin dalam kalendar diorg, time2 macam ni la yang paling sesuai jumpa aku. seperti biasa, nama pun international maka terpaksa la kita berspeaking.

semenjak dahulu kala, speaking aku ni kategori sederhana la.. kalau org yang terer tu, cakap pun macam air ja.. orang tanya serangkap dia jawab satu perenggan. sederhana ni kira cakap juga tapi ada gagap sikit.. orang tanya serangkap dia jawab satu perkataan. kalau lemah tu lebih "aaaaa" daripada perkataan. orang tanya serangkap, dia bagi suku kata.. aaaa, no, yes, ok, oh. jadi aku rasa aku ni tergolong dalam kategori sederhana la..

sudah menjadi tabiat aku la, kalau org tu speaking lebih kurang level aku.. punya la terer aku speaking.. laju ja aku cakap.. macam kereta api!! macam pun apa yg aku cakap tu make sense. tapi kesimpulannya macam pro lah!! wa cakap lu.. tapi kalau la kawan speaking aku ni memang pro dalam bab speaking meaking ni.. automatik ja speaking aku kena disable.. bukan lagi broken english aku hentam.. sudah broken berkecai2 lagi. sampai sekarang aku masih musykil kenapa ia terjadi.. ish ish ish..

memandangkan sekali lagi aku tersasar dari topik asal, mari kita menuju ke jalan yang benar.. mostly student international di tempat kerja aku ni berasal dari china, cara speaking dia ada berbeza sedikit dari cara aku speaking. kalau selalunya level speaking aku sederhana, jumpa dengan org yang speaking beijing ni.. terus lingkup speaking aku!! mungkin cara diorg pronounce ayat tu buat aku balik2 cakap "sorry?" dengan harapan diorg akan ulang ayat yang sama.. lain pula ceritanya, 10 kali aku cakap "sorry?" setiap kali tu pemahaman aku lain. last2 cara yang paling selamat guna bahasa rojak (speaking + bahasa isyarat). contohnya "matric no" sambil tangan menunjuk kertas untuk di tulis. lebih kurang camtu lah... tulis lepas tu tunjuk.. tulis lepas tu tunjuk.. kalau itu pun susah mo paham, terpaksalah buat kelas amali.. tunjuk satu2 apa yang perlu dibuat directly dalam pc.. kalau itu pun masih tidak paham, terpaksa la aku guna kekerasan.. tulis semua detail dalam kertas, kasi sama amoi atau si achong, lepas tu aku blah!! kasi tinggal diorg terkebil2.. pandai2 la kamu hidup..


No comments:

Post a Comment