Aug 19, 2010

Pemandu Bertauliah

Aku paling 'sayang' dengan pemandu 'bertauliah' di kk ni. sudah la 'pandai', 'budiman' lagi.. a'ah!! yalah tu.. bikin sakit hati ada la..

Ada beberapa jenis pemandu yang aku kurang gemar tapi paling ramai pula aku jumpa. antaranya:

1) Pemandu cermat
pemandu cermat ni, kalau dia pakai P, aku kasi ampun lagi la.. mana la tau, lesen masih panas lagi baru keluar dari JPJ. tapi kalau yang drive sampai 40km/j, apa hal?? ambil lesen L paling koman 60 km/j (itu aku la..) 40km/j?? di atas jalanraya?? ish ish.. kalau warga emas tidak apa la juga.. mata pun tidak berapa terang suda.. tapi kalau yang masih muda belia tu? daripada drive kereta tu, bagus parking cantik2 di rumah lepas tu lari ja.. sama saja kelajuannya.. silap haribulan lagi cepat sampai sebab confirm tiada traffic jammed. lain la kalau di pasar atau di gaya street..

2) Pemandu jimat
aku pun tidak pasti teori mana diorg pakai, tapi mungkin diorg fikir kalau tidak pakai signal boleh mengurangkan penggunaan bateri. susah betul mo guna signal ke kiri atau ke kanan.. ada yang terlebih pemurah tu, tidak pula pandai mati2 signal dia.. dari rumah sampai ofis signal ke kiri memanjang, tapi tidak pula dia ke kiri. kalau sudah malas mo guna signal tu, bagus beli kereta yang tiada signal. mana la tau lebih murah..

3) Pemandu jual ikan
pemandu yang ini paling la aku tidak suka kalau jumpa. bukan sebab dia jual ikan (sebab kalau jual ikan, sekurang2 aku mo jua lawat sekali sekala), tapi sebab dia selfish. dia saja mo cepat sampai rumah. dari ofis pi rumah dia silap2 sekangkang kera saja pun, mo juga cepat. kalau pun emergency, guna la lampu emergency yang sudah termasuk dalam pakej masa beli kereta tu.. sure2 orang kasi jalan.. ini tidak, mo juga jump que la, cucuk2 belakang la.. macam la banyak sangat duit dia mo bayar ganti rugi.. suda terlanggar nanti, pandai pula mo minta 50-50.. walhal yang salah memang confirm2 dia.. aku kira banyak pengalaman betul dengan pemandu jual ikan ni. minta mahap la, kalau aku jumpa orang macam ni.. aku siap bagi ceramah lagi.. dan setakat ni aku menang semua kes.. 100% pemandu jual ikan bayar.. itu kira bertimbang rasa sudah tu.. kalau aku betul2 berkira, sepanjang masa kereta aku di workshop, tambang teksi aku dari ofis ke rumah pun aku suruh ko bayar bos..

4) Pemandu tiada timbang rasa
selalunya bila kita mo cepat.. di jalan nan lurus tu.. tiba2 ada pula yang gatal2 mo keluar simpang. aku ni bukan kedekut sangat.. kalau mo keluar tu, keluar la.. bukan pun sampai aku suruh berkhemah di simpang jalan.. tapi kalau mo keluar tu agak2 la sikit kelajuan org lain.. kalau pun tidak terer kebarangkalian, ambil la langkah yang selamat.. ingatlah org yang tersayang (chewahhh).. time org pecut 70-80km/j, time tu juga la mo keluar simpang kadar 20-30km/j.. kalau lumba lari berganti2 pun kita boleh agak apa jadi.. ini kan pula kereta.. kita bukan bawa kereta kebal.. kereta biasa saja bah.. anjing langgar pun boleh kemek.. ini pula kereta langgar kereta..


5) Pemandu Budiman
Pemandu yang ni kadang2 aku suka kadang2 aku menyampah. suka kalau aku susah sangat mo keluar simpang dia kasi can malican.. kalau time aku yang di belakang.. adedehhhh!!! kalau sebuah ja kereta dia kasi lalu tidak apa la juga.. ini tidak.. sudah kasi lalu si amoi.. kasi lalu lagi bapa dia.. lepas tu mama dia.. lepas tu datuk dia.. lepas tu moyang dia.. ish ish.. aku kalau sudah satu keturunan dia kasi lalu.. automatik ja tangan aku tekan hon.. apa dia ingat jalan tu dia punya? bukan pun kena bagi no. telefon.. silap2 pandang pun tidak.. aku ni kadang2 budiman juga.. tapi bertempat la.. kalau keluar simpang, aku tengok lama sudah dia menunggu (tinggal kasi keluar khemah ja) , aku kasi lalu sebuah. tapi cukup sebuah. orang lain pun menunggu juga.. agak2 la kalau minta laluan pun.. tapi kalau potong que, aku tiada toleransi dengan orang macam ni.. biar besar feri mempakul pun hon kau.. tatap aku tidak berganjak..

No comments:

Post a Comment