Aug 9, 2010

Menjelang Puasa

Belum pun puasa.. aku siap buat plan itu dan ini. laki aku geleng2 kucapi ja la tengok aku punya plan. Contohnya hujung minggu lepas, aku sudah plan mo buat beli barang2 sahur. Normally makanan2 tin sajalah.. sardin, kari daging (yeos), kari ayam (yeos lagi), kurma.. nama pun puasa.. kalau nasib baik aku bangun jam 2 pagi boleh la ketuk2 kuali sikit.. kalau bangun jam 4 pagi terpaksalah ketuk2 gelas ja..

Sedang shopping2 barang sahur, melambak pula aku tengok barang kuih raya.. terus2 ja aku budget berapa jenis kuih aku buat tahun ni.. tahun lepas aku buat 2 jenis ja. cukup la untuk mentua. mama aku? ohoooo... tidak perlu. tangan dia macam mesin buat kuih sudah.. kasi malu diri sendiri ja mo buatkan dia. tahun ni aku mo buat 5 jenis kuih.. wah!!! upgrade sudah rupanya aku ni..

Sepanjang pagi ni aku cari la 5 resepi kuih yang paling simple aku boleh jumpa. kalau mo cari time puasa, sangatlah tidak sesuai.. basah ja tekak meneguk air liur.. cari punya cari last2 aku yang mabuk.. nama kuih pun macam nama anak.. nur kasih la, seri pelangi la.. sekali tengok rupa macam kuih makmur saja pun.. bagus letak nama kuih makmur ja. belum lagi masuk nama tempat.. mongolia la, paris la, seri andalas la.. adushhh!!! buat kuih lagi cepat kali dari pilih nama..

Aku tau la, diorg kasi nama kuih ni sebab mo buat trademark hasil ciptaan sendiri.. daripada menjana nama2 yang bukan2 untuk kuih yang sekecil ibu jari tu, baik letak saja nama kuih tu + nama sendiri.. contohnya:

Biskut Makmur Si Polan binti Si Polan

lagi senang.. semua pun kenal.. objektifnya sampai, ringkas dan padat.. tidak payah sudah mo letak by si polan binti si polan lagi.. ini tidak, mo juga letak nama2 yang tiada kaitan dengan rupa bentuk kuih dia.. nama kuih seri pelangi, sekali tengok kuih.. putih ja.. tidak signifikan langsung..

Emosional pula cik puan sorang ni.. macam la aku pula yang tukang buat kuih.. hehehe..

No comments:

Post a Comment