Jul 13, 2010

Lemah Gemalai

aku selalu juga dengar orang cakap bersopan santun tu budaya kita. ok la, part tu aku agree. lemah lembut tu mmg la sifat yang bagus.. tapi kalau lemah gemalai?? aku cuba gambarkan situasi lemah lembut dan lemah gemalai dalam persekitaran kerja aku..

situasi 1 : Lemah Lembut

selalunya situasi ni berlaku bila user call dan marah2.. tapi last2 jawapan ampai2 depan mata. tidak payah call pun tidak apa. tapi sebab mo jaga hati diorang dan nama jabatan, jawab ja la.. slow and steady.. diorg sudah high pitch.. kita masih lagi maintan suara.. tapi kalau time tu pegang kertas, boleh jadi pisau suda kali.. yang penting user tidak nampak..

situasi 2 : Lemah Gemalai

bila kertas photocopy suda habis, dan kita maklumkan pada yang bertanggungjawab, dia bangun dan cuba memberi bantuan dengan membuka bungkusan kertas A4 dengan berhati2 dan lemah lembut.. lain la kalau aku minta bungkusannya.. ini aku minta kertasnya.. buat apa la mo buka cantik2 tu bungkus.. aku tengok pun macam aku mo menangis.. aisehhhh... amoi...

No comments:

Post a Comment