Jul 13, 2010

Kisah di Pasar Ikan

dulu2 aku suka betul beli ikan fresh.. kunun2 inspired by Asian Food Channel la tu.. kalau bulih hari2 pun mo beli ikan. tapi bab yang paling tidak best, ndakkan mo beli ikan 2-3 ekor tiap2 hari. tokey jual ikan pun malas mo layan. kasi abis plastik dia saja..

disebabkan aku jarang suda tengok tu channel, maka aku selalu beli ikan ujung minggu. so, miggu ni seperti biasa rutin aku, aku suruh laki aku standby di kereta. aku lipat seluar, aku buka langkah panglima. kalau mo buka langkah permaisuri ka puteri ka.. baik beli ikan di giant supermarket ja. pegang ikan pun tidak payah.. siap ada penyepit lagi..

petua ikan fresh?? kalau aku senang ja.. pilih ikan mcm pilih emas. yang mana paling berkilau bergemerlapan, di sana aku menyemak. aku beli bukan banyak pun.. 2 jenis ikan sekilo setiap satu.. cukup la tu.. bukan aku mo buat kenduri pun..

bila aku pegi pasar ikan, aku mesti mo tawaf tu pasar. tidak kisah la ada ikan ka tiada ikan ka.. yang penting mesti juga mo tngok2.. minggu lepas tidak terkecuali. aku round2 dalam gear 4 camtu.. tiba2 aku nampak sesuatu... aku reverse balik. macam aku kenal tu ikan.. tapi aku tidak tau pula untuk dimakan... lama juga la aku tengok (sekadar untuk memastikan), sampai la tu tokey tnya "ikan kak?". aku senyum ja pastu jalan..

aku confirm betul ikan tu yang slalu aku tengok dlm akuarium. aku google dlm internet.. akhirnya aku jumpa..




belut laut.. itu pun yg aku jumpa dalam internet la.. kalau salah juga, aku pun tidak tau. tidak pernah pula aku ambil subjek marin time muda2 dulu.. tapi kalau kena suruh makan, kalau pun hadiahnya lumayan.. tapi rasanya tidak sanggup la.. aku tidak rasa aku punya perut boleh tolerate dengan ikan yang ganjil ni..

No comments:

Post a Comment