Oct 18, 2010

Kartun

Kalau suatu masa dulu, anak aku suka betul dengan channel Playhouse Disney. Entah macamna selera dia semakin berubah mengikut peredaran masa. Kalau dulu, tekan remote pun tidak pandai. Balik2 suruh tekan channel Playhouse Disney. Kalau sekarang, remote tv pun dia angkut ke sana sini. Kadang2 tu sampai bawa pegi sekolah! Konon2 tidak sedar (atau dia mo make sure balik sekolah, dia org pertama yg kontrol tv).

Biasalah, namanya anak confirm la kita mengalah. Biarlah diorg dengan dunia dorg sendiri. Tapi yang bikin sakit kepala tu, bila tengok kartun yg telah dialih suara. Ish ish ish.. Kenapa?

1) Suara yg dibuat2

Part ni yg paling ketara sekali. Aku tau la kartun tu tidak realistik. Tapi takkan la suara pun macam suara org yg kena serang cirit birit. Apalah salahnya buat alih suara elok2 sikit. Kalau pun mo buat suara budak, jgn malu2 ambil budak terus. Tidak payah la ambil suara bapa budak yg kena cirit birit. Kalau aku yg mendengar ni pun penat, bayangkan la org yg buat suara ni. Agaknya tinggi kali gaji tukang alih suara ni kan?

2) Apo kono eh jang?

Ni paling best. Salah satu karektor kartun yang selalu anak aku tengok mesti la ada mamat berjubah hitam, muka tengkorak plus bawa sabit yg telah diubahsuai. Dengan karektor yg begitu menakutkan bila dia mula cakap negeri sembilan, adushhh!! Langsung tiada feeling mo takut ni. Kalau mama budak boleh la paham sikit2. Tapi kalau budak? Bukan mo cakap apa la, anak aku ni kalau cakap kl pun dia konfius, bayangkan la cakap negeri.

3) Menu

Mungkin sebab para pengalih suara bersungguh benar dalam berkarya, paling best bila tiba2 laki aku tnya..

Hubby : Emm.. dalam english tempoyak apa? Aku : Tempoyak la.. orang putih mana ada tempoyak. Kenapa? Hubby : Entah kartun ni, dia cakap tempoyak. Kalau tukar balik pigi bahasa inggeris apa la yg dia cakap kan?

4) Lagu rakyat

Lucu bila lagu org putih dialih suara boleh jadi lagu..

Tanya sama pokok mengapa bergoyang
Nanti jawab pokok angin yg tiup

Wahhhh!! Popular sungguh lagu di luar negara rupanya. Sungguh aku tidak sangka!!





No comments:

Post a Comment