Oct 14, 2010

Sukan Komenwel 2010

Time bujang2 dulu, aku mmg suka sangat la tengok sukan. Sukan SEA, Komenwel, Olimpik cakap ja yg mana satu mmg aku suka tengok. Tapi acara sukan yg aku tengok hanya bergantung pada jenis sukan yg aku boleh relate atau faham ja. Kalau aku tidak faham, buat stress aku ja tengok. Mo excited pun tidak tau bila. Tau2 bukan pun dapat pingat! Tapi kalau sukan yg aku paham pun kalau mo tggu abis 2-3 jam, aku mohon undur diri la. Bukan apa, mata aku ni sudah kena set untuk tengok sukan yg sma utk 1 jam ja. Lepas tu pandai pula dia shut down sendiri.

Entah kenapa sejak beranak pinak ni, susah pula mo tengok sukan. Maklumlah mo kena berlawan bahas dengan anak lagi. Kalau dia menang, terpaksa la aku menengok kartun yg suara dia macam org mo terberak (alih suara bahasa melayu).

Walaupun sukan komenwel sepatutnya bermula pada 3 Okt 2010 - 14 Okt 2010, aku cuma sempat tengok 2 hari lalu. Boleh la daripada tiada. Seperti biasa, pencapaian atlit kita mmg di luar dugaan. Ada yg sepatutnya dapat medal, langsung tidak dapat. Ada pula yg tidak diharap dapat apa2 pingat, tiba2 pula baru mo keluar jaguh dia. Kesimpulannya mmg byk kejutan la. Setakat ni, acara yg sempat aku ikuti cuma diving. Itu pun sebab kebetulan nampak Pandalela baru mo terjun. Mmg world class punya perfomance la.

Kalau cerita pasal atlit, aku rasa kontinjen yg Malaysia hantar tu mmg tip top la. Yg aku tidak puas hati bab pengulas sukan untuk acara diving tu. Alamakk.... macam mo kena hantar kursus lagi tu tau. Berhabis2an aku mengetawakan pengulas sukan menyebabkan aku hilang fokus mo tengok acara. Org kalau mengulas sukan, ulas la pasal sukan tu. Pasal atlit ka, kedudukan dia dalam ranking dunia ka, ini lain pula yg dia ulas. Antara ulasan2 yg dibuat:

1) "kedua ibubapa serta abang beliau nampaknya berpuas hati dengan terjunan si anu tadi"
Mentang2lah gambar yg kena tunjuk tu gambar penonton bawa bendera England, suka2 ja dia cakap ibu bapa. Mana la tau itu pakcik makcik dia. Selalunya pengulas sukan dia akan cakap "Sebahagian daripada penyokong yg hadir", paling tidak pun tidak payah la ulas apa2. Kalau coach atlit tidak apa la juga. Ini penonton. Alala..

2) "Dia mempunyai tattoo di tangan kanan dia, juga di kaki kiri dia"
Ish ish ish.. padahal gambar yg ditunjuk tu gambar atlit sedang buat 'hand stand'. Buat la cerita pasal kesukaran mo buat 'hand stand'. Dia cerita pasal tattoo pula. Bagus2 tumpuan aku tengok teknik si atlit, lepas ja dia cakap pasal tattoo, sibuk pula aku mo tengok di mna tattoo dia. Alllooooo thambi!! kalaupun ko masuk salah bidang (mgkn dia minat jd pengulas red carpet ni), agak2 la bah ulasan tu. Bikin rusak penonton ja kau ini!

3) "Bagus sekali terjunan dari penerjun Australia ini. Sekurang2nya dengan terjunan tersebut dia mungkin akan meperolehi lebih dari 60 markah". Tapi bila markah yang diberi rendah "Agaknya juri lebih tahu apa yg tidak kena dengan terjunan tersebut".
Ini la ni. Bila org cakap buat homework, buat homework. Ini tidak, main langgar ja buta2. Bukan pun yg malu atlit atau penonton. Dia juga yg malu. Nasib ja suara ko yg keluar. Agak2 la bagi markah pun. Tengok kiri kanan dulu. Kalau tidak diam2 ja bah. Ini mo jua bercakap. Aku tau la itu kerja pengulas, tapi sekurang2nya buat la homework dulu.

Apapun, tahniah kpd kontinjen Malaysia. Kalaupun tidak mencapai target, yang penting ada emas. Ok la tu!

No comments:

Post a Comment