Sep 12, 2012

Mari Belajar Kedayan


Assalamualaikum :)

Suatu ketika dulu, setiap kali tanya Haikal apa bangsa dia, dia dengan selamba ja cakap bangsa Islam. Haikal memang macam tu. Kalau menjawab memang confident. 

Lepas tu, nenek dia ajar la sikit-sikit. Haikal orang Labuan sebab lahir di Labuan. Dyana orang KK sebab lahir di KK. Kembang sebelanga anak aku dengar dia orang Labuan. Lepas tu nenek dia cakap Haikal bangsa Kedayan.

Setakat ni, bahasa kedayan yang Haikal boleh tangkap setakat 'berlusir = berlari'. Itu pun atas khidmat nasihat mama aku yg rajin 'betetuan = bertutur' dalam bahasa Kedayan.

Anyway, atas rasa sayangkan bangsa (kunun) si Haikal kebelakangan ni rajin tanya beberapa words bahasa Melayu ke bahasa Kedayan. 

Haikal : Mama, kalau lampu dalam bahasa kedayan apa?
Aku : Lampung.

Haikal : Kalau air?
Aku : Aing.

Haikal : Kalau kereta?
Aku : Kuwita..

Lepas tu berabis dia ketawa.. huh! bertuah punya anak.. kunun belajar bahasa kedayan, dia pi ketawa pula..

Haikal : Kalau sekolah?
Aku : Iskul.
Haikal : Aii?!! Kedayan pun ada English kah?
Aku : Memanglah!! Orang putih pun belajar english dari kedayan.. *dasar penembirang ni si mama*

Haikal : Belajar?
Aku : Stadi. *actually belajaa*

Haikal : Harimau bintang?
Aku : Leopard. *actually hayimau bintang*

Last-last Haikal jeling aku sambil berkerut kening..

Haikal : Mama ni betul kah tidak ooo?!! *slang orang kk*

Hahahaha...

No comments:

Post a Comment