Dec 20, 2010

Nasib Baik Anggur

Insiden ni actually berlaku minggu lepas, tapi sebab aku rasa mo share juga cerita lucu ni dgn korang.. jadi apa lagi, kita teruskan saja niat murni aku ni.

Kisah ini bermula di satu pagi yg hening (abaikan saja penggunaan bahasa sastera aku ni, aku mo all out hari ni). Dlm perjalanan untuk masuk ke ofis, aku ternampak beberapa hidangan buah2an. Aku hanya dapat mengagak hidangan tersebut mungkin adalah sarapan pagi bagi mesyuarat VIP. Entah kenapa, hidangan VIP di tempat kerja aku sekarang ni lebih kepada hidangan yg ringan dan sihat. Hidangan tersebut mengandungi 3 jenis buah2an. Buah termbikai (tak heran), buah apple (pun aku tak heran), dan buah anggur (Woww!! yg ini aku heran). Setelah mebuat aktiviti merisik pejabat Am, ramalan ku benar belaka. Memang hidangan untuk VIP.

Sepanjang pagi, aku berlegar2 dari tandas ke station aku bekerja melintasi hidangan yang langsung tidak diusik. Dalam lintasan aku yg mgkn ke-5 kali, aku perasan hidangan tersebut sudah mula menunjukkan peluang yg cerah. Aku dgn rasa takjub pun mula mengambil buah anggur dalam 2 biji sebelum balik semula ke station kerja aku. Aku rasa diorg tidak perasan pun.

Mengikut tradisi, sebaik sahaja sesebuah meeting atau latihan telah tamat, kakitangan kami akan dijemput untuk menghabiskan sisa2 makanan (daripada membazir). Buruk betul bunyinya.. Bila keadaan itu berlaku, maka berduyun2 la kakitangan kami mencari berkat (org kata, makanan terakhir tu yg paling berkat) sehingga timbul istilah, kumpulan piranha. Bila kumpulan ini menyerbu, jangankan tulang, segala kuah confirm tidak merasa. Kalau boleh bau pun diorg mo sapu. Oleh itu, kami golongan2 ikan emas ni selalunya tidak dapat menandingi kehebatan golongan piranha dalam menghabiskan makanan. Jadi sedaya upaya mencari 'org dalam' yang serba tau pasal hidangan, sama ada dari segi menu, masa, dan lokasi.

Bagi mengelakkan kakitangan kami nampak sangat suka makan, maka timbullah isitlah QQ yang mana bermaksud jamuan (jgn tanya aku apa kaitan QQ dgn jamuan.. awal2 sudah aku surrender). Sehingga kini, setiap kami ada jamuan kami akan gunakan istilah QQ.

Wow!! jauh sungguh aku menyimpang ni kali. Anyway berbalik kepada aku ambil anggur 2 biji tu, disebabkan aku takut tidak mempunyai daya saing dengan kelompok piranha, jadi aku ambil awal sikit. Aku ambil 2 biji, 1 masuk dalam mulut, manakala 1 lagi dalam genggaman. Sekali aku pusing, tiba2 ada seorang pegawai baru keluar dari bilik dia (dia tiada kaitan langsung dgn meeting), sebab takut dia tegur aku pun jalan macam biasa. Tiba2.. dia tegur la pula "Kamu tidak rasa sejuk ka Rina?". Sebab aku tidak sempat mengunyah anggur dalam mulut, aku pun jawab la ala kadar sja. "Sejuk". Boleh lagi dia tanya balik "kamu tidak pakai jaket pun", umpama org yang sakit gigi, atau ulser dalam mulut atau yg sma waktu dgnnya, aku jawab.. "Nda sempat". Punya la buruk perangai..

Agak2 kalau kebetulan dia limpas ketika aku sedang cuit2 tu buah.. aku rasa sure aku pura2 tolong kasi tutup tu makanan supaya tidak masuk habuk.. boleh ka gitu? Apapun aku rasa bersyukur sebab aku ambil anggur. Cuba bayangkan kalau aku ambil epal atau tembikai.. macamna la aku mo cover mulut aku.. ish ish ish


1 comment: