Mar 7, 2014

Allowances


Not very long time ago, Haikal tanya aku soalan berkaitan homework. Since it's english, I guess I'm the person in-charge. We had this MoU between my hubby and I regarding the kids homework. I'll be taking care most of the subjects except Science, Bahasa Arab and Pendidikan Islam. Maths is more like a join venture :).

Apa yang menarik, salah satu topik homework yang Haikal kena buat berkenaan dengan perbelanjaan berhemat. How we should not buy anything which is unnecessary. Kalau mau beli barang yang mahal, simpan duit (menabung). Jangan berhutang and etc.

Memandangkan ia sudah termaktub dalam buku teks, aku mengambil keputusan mempraktikkan apa yang tertulis dalam buku teks so he'll understand it better.

It's a good thing for me too. It's more than a month aku tidak beli mainan untuk budak-budak. Usually, kalau jalan-jalan mesti ada terbeli. Walaupun yang murah. Aku bagitau Haikal, start dari tahun ni aku akan menguatkuasakan sistem elaun. 

It's more like mat salleh punya type of allowance, tapi telah diubahsuai sedikit. I'll be giving Haikal RM15 for a week as some sort of allowance. With that RM15, Haikal gunakan untuk belanja ke sekolah. Kalau lepas seminggu duit tu masih berbaki, Haikal boleh simpan baki dalam tabung. For example, setiap hari Haikal cuma ambil RM2 sebelum ke sekolah. For monday - friday, it's only RM10. He can keep the remaining RM5. 

Untuk menjadikan ia lebih menarik, aku letakkan RM15 (semua dalam not RM1) dalam satu buku khas dan diletakkan di kereta (sebab tiap pagi aku yg hantar pergi sekolah). Setiap pagi aku akan nampak berapa banyak dia ambil. Aku boleh nampak macamana dia berkira-kira sama ada mau ambil RM1 atau RM2. Siap buat bajet lagi.. "Hari ni Haikal beli mee 50 sen, lepas tu air 50 sen. 1 ringgit pun cukuplah."

It's interesting bila tengok anak sudah pandai merancang perbelanjaan. Tapi keadaan ini bergantung pada jenis anak. Since Haikal beriya-iya mau beli produk LEGO whenever kami berkunjung ke LEGOLAND (perancangan hujung tahun ni), maka dia lebih bersungguh-sungguh mengumpul duit. :)


No comments:

Post a Comment