Feb 27, 2014

Technology Update

Tidak lama dulu bila server aku bengong2, aku terpaksa berangkut anak 3 serangkai aku ke ofis. Tidak kira malam mahu pun hujung minggu. 

Not that I'm not being considerate to the kids, rather than resting at home or enjoying their selves at playground or shopping mall, they ended up 'melepak' di ofis aku yang suam-suam kuku di luar office hour. Kalau bawa masuk bilik server (sungguhpun sejuk yg teramat), aku ada sedikit keraguan yang anak2 aku ni tidak gatal tangan tekan2 server orang. 

My husband is lacking in 'taking care of the children' department. Most of the time, walaupun bapa diorang ampai2 di sana, some how I ended up as their go-to person. So, it's hard. Really hard.

So, at that time.. a colleague tanya anak2 aku. "Bila sudah besar mo jadi apa?"

Belum sempat anak aku jawab, dia sambung. "Jangan jadi orang IT. Susah."

Terus aku terfikir. Kalau artis tidak berkenan anak diorang jadi artis, aku pun macam kurang berkenan anak aku jadi orang IT. Nanti kalau anak2 aku tanya, ini jawapan jujur aku.

Bagi aku jadi orang IT ni perlu ada kesabaran dan kesungguhan. Teknologi IT sentiasa berubah. Setiap masa. Kalau tidak update, kita pula tertinggal. Tapi mau mengupdate perlu masa dan tenaga. Which means I have to be ready 24 hours. It's ok if you're single or a married man (since the wife will take care of everything). But in my case.. I really don't know where to start. *sigh* 

Dalam umur aku sekarang ni, aku tidak dapat membayangkan di kala aku berumur 68 tahun masih sibuk tengok coding atau merayau-rayau di bilik server. Ke mana-mana pun bawa laptop. Apalah yg cucu aku fikir kan? Coolnya nenek aku.. atau Nerdnya nenek aku.. 

Mungkin bukan semua orang IT macam tu. Bergantung pada bidang masing2. Kalau kena yang kritikal, well.. Good luck? Kalau kena yg tidak kritikal.. good for you! *clap clap*

Whatever it is.. to the IT people around the world. I salute you!




No comments:

Post a Comment