Jul 24, 2013

Salah Faham

Assalamualaikum :)

Di suatu petang, di kala aku menyibukkan diri memfokus pada pemanduanku yg berhemah (kunun), tiba-tiba Dyana berkata sesuatu.

Dyana : Mama, adik mau karipok..
Aku : Karipok?
Dyana : Iya. Karipok.

Dalam hati mula berkira-kira.. dia mau karipap ka, dia mau keropok? Atau dia mau kedua-duanya maka muncul la karipok?

Kebetulan di kawasan rumah ada mini bazaar ramadhan. Aku pun singgah sekejap beli karipap. Masuk kereta terus tanya. 

Aku : Inikah karipok?
Dyana : Bukan. Bukan yg ini. Ini bukan karipok. Cepatlah beli karipok.

Maka aku pun keluar kereta pegi masuk kedai runcit pula. Beli la keropok yg Dyana selalu beli. Sampai kereta..

Dyana : Ini bukan karipok. Mama ni.. ini salah sudah.

Lepas tu aku give up. Aku buat bodoh ja masa dia nangis-nangis minta beli karipok. Sebab aku tidak faham apakah bendanya karipok ini. Dekat seminggu juga la dia menagih karipok.

Sampai la satu ketika, dia nampak plastik bungkusan yg ampai-ampai (terletak) atas jalan masa ambil dia di nursery.

Dyana : Mama! Karipok! Adik mau karipok... (sambil start engine 5 kuda mo nangis)
Aku : Ya ampun!! Ini kah karipok?




Lepas tu aku cakap dengan Dyana.

Aku : Ini bukan karipok. Ini Richeese Rolls.
Dyana : Iya. Bola-bola pok.
Aku : Bukan adik. Richeese.
Dyana : Adik tau. Bolapok..

Ish ish ish.. last-last aku give up lagi.

Aku : Bukan. Ini keju.
Dyana : Apa?! Ini keju? Keju tikus?
Aku : Iya. (kes malas mau panjangkan isu)

Sampai sekarang, tiada lagi istilah karipok. Yang ada hanyalah KEJU TIKUS.


No comments:

Post a Comment